Hand in hand

Fysieke en mentale ontwikkeling gaan bij een kind vaak hand in hand. Je hebt de welbekende sprongetjes, waarbij je kind in een korte periode veel nieuwe dingen leert. Er zijn veel mensen die de sprongetjes direct kunnen matchen met hun kind. Dat is mij niet altijd gelukt.

Met de tweeling heb ik me ook weer verdiept in de sprongetjes. Ze zijn op dezelfde dag geboren en groeien op in nagenoeg dezelfde omstandigheden. In theorie zouden ze dan ook op exact hetzelfde moment een bepaalde sprong in hun ontwikkeling moeten maken. Zo werkt dat dus niet hier.

De afgelopen anderhalf jaar is het me nog duidelijker geworden dat elk kind op een eigen manier ontwikkelt. Er zijn wel bepaalde periodes waarin ze allebei wat huileriger zijn, of waarbij ze allebei aan het proberen zijn om iets nieuws te doen, maar vaker zit er gewoon tijd tussen.

Voorbeelden

Omrollen en dat ook bewust gebruiken deed J eerder dan zijn broer. Maar O is nu weer eerder met lopen. Waar hij al probeert te rennen, doet J nog voorzichtige stapjes. J kon eerder goed blijven zitten en O is inmiddels actiever met verstaanbare woorden produceren, waar J vooral nog kreten gebruikt om te communiceren. Al met al scheelt het soms maar een paar dagen of weken. Het is voor ons allemaal prima.

Door deze ervaring merk ik hoe makkelijk mensen vergelijken. Met de oudste had ik uiteraard al de ervaring dat andere moeders me vertelden dat hun spruit eerder kon lopen/praten/de Weense wals dansen. Met de tweeling is daar een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Niet alleen hoor je veel vergelijkingen met andere kinderen, maar ook worden ze onderling veel vergeleken. Soms zelfs met twijfel, alsof het raar is dat ze niet allebei tegelijkertijd door de woonkamer hebben leren rennen. Of dat ze nog niet allebei DIE roepen tegen elk willekeurig object.

Het interessante is dat ik het eigenlijk heel vervelend vind dat steeds een van de jongens gezien wordt als ‘trager’ in de ontwikkeling, en dat ik als verdediging juist ga vergelijken met kindjes die een zelfde soort ontwikkeling hadden. Of uitleggen dat hij misschien wat minder soepel loopt, maar iets anders juist weer beter kan dan zijn broer.

Daar ga ik mee stoppen. Het zijn twee individuen met hun eigen ontwikkeling en zo willen we ze ook graag groot brengen. Fysieke en mentale ontwikkeling gaan bij een kind hand in hand. Hand in hand, en vooral op hun eigen tempo.

Eén reactie

  1. Hennie

    O zo herkenbaar! Ik herinner mij nog heel goed de periode van zinnelijk maken.
    Bij de oudste liet ik mij “gek” maken door de omgeving. Bij de jongste liet ik het gewoon gebeuren . En hij was van de een op andere dag dag en nacht droog.

    Jullie doen het super!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.